Novinky z Čiernohronskej železnice

Z prvej ruky I - Chodník popri železničke
Určite poznáte detskú hru „Tichá pošta“ – princíp spočíva v postupnom šepkaní prvotnej informácie cez viacero osôb s tým, že na konci mnohých uší vyjde informácia skreslená alebo úplne iná. Pri čítaní zápisníc zo zasadnutí obecného zastupiteľstva sme v ostatnom čase nadobudli dojem, že naši poslanci aj občania sú o železničke informovaní podobným spôsobom.

Hľadáme Office Managera pre Čiernohronskú železnicu, n.o.
Voľné pracovné miesto! :) Do nášho tímu hľadáme niekoho, kto je samostatný, vie riešiť rôzne úlohy – aj viacero naraz, má snahu učiť sa nové veci a prekážky vníma ako výzvy, ktorých sa netreba zľaknúť.

Návrat k preprave dreva Čiernohronskou železnicou
Schopnosť naraz prepraviť obrovské množstvo tovaru a ťažkého nákladu kedykoľvek, bez ohľadu na počasie, patrí medzi vzácne vlastnosti železnice. Robí to mimoriadne efektívne, bezpečne a šetrne voči životnému prostrediu. Prednosti železničnej dopravy celé roky potvrdzovala aj Čiernohronská lesná dráha, preto nečudo, že po otvorení jej základnej trate z Hronca do Čierneho Balogu v roku 1909, sa postupne rozrástla a sa stala jednou z najrozsiahlejších železníc v Európe.

Sladké vianočné balíčky z Čiernohronskej železnice
Stanička je pocukrovaná snehom a vo vzduchu cítiť sviatočnú náladu. Ani tento rok sme, žiaľ, nemohli pre vás zorganizovať obľúbené mikulášske jazdy. Chýbate nám, ale počúvajúc príbehy navôkol, ani nemáme odvahu sťažovať sa či ľutovať. Minulý rok sme pre vás po prvýkrát vymysleli vianočné balíčky, aby sme aspoň malou troškou boli súčasťou vašich Vianoc. Aj tento rok sme si nachystali skromné prekvapenie.

Projekt výstavby Múzea J. D. Matejovie ide do ďalšej fázy
Vďaka finančnému príspevku od Nadácie slovenského dedičstva regiónu Windsor-Essex (Slovak Heritage Foundation of Windsor-Essex County) sa plánovaný projekt výstavby Múzea J. D. Matejovie a významných rodákov Čierneho Balogu posunul do ďalšej fázy. Štedrý dar vo výške 5000 CAD umožnil zadať vypracovanie stavebného projektu a požadovaných zmien územného plánu. Vážime si pomoc našich krajanov, ktorá v týchto časoch vôbec nie je samozrejmosť a úprimne za ňu ďakujeme.

Chodník popri ČHŽ a riešenie parkovania pre návštevníkov obce
31. 12. 1982 ukončili Stredoslovenské štátne lesy prevádzku na poslednej lesnej železnici Slovenska a kedysi kráľovnú lesných železníc s celkovou dĺžkou tratí 132 km tratí čakala už iba likvidácia a šrotovanie. Na ploche vtedajšej staničky ČHŽ v Čiernom Balogu mali podľa plánov komunistov vyrásť spolu s materskou škôlkou tri panelové bytovky - ako nové moderné socialistické centrum povstaleckej obce pre radostný život jej obyvateľov...

Časté otázky
Čierny Balog a železnica patria k sebe už od roku 1909. Jej otvorenie bolo veľkým úspechom, pričom ČHŽ od začiatku slúžila aj na prepravu osôb. Takmer osudným sa jej stalo, že nikdy nemodernizovala, a v roku 1982 mala ako nepotrebná zaniknúť. Vďaka mnohým dobrovoľníkom sa ju však podarilo zachrániť a ukázalo sa, že ČHŽ je pre región a šírenie jeho dobrého mena prospešná azda viac ako kedykoľvek predtým.

Inteligentná doprava v mestách a v regiónoch
Zástupcovia Čiernohronskej železnice boli nedávno prizvaní k Okrúhlemu stolu driving.digital 2021. Počas podujatia sa stretli s poprednými lídrami z verejného aj súkromného sektora a zapojili sa do odbornej diskusie o vytváraní Inteligentných bezemisných zón v mestách a regiónoch Slovenska.

Ďakujeme
Ak by ste navštívili Čiernohronskú železnicu v týchto dňoch, možno by ste ani neverili, že počas leta sa jej vláčikmi previezlo desaťtisíce turistov. Začiatkom školského roka areál stíchol ako mávnutím čarovného prútika, aj naši sprievodcovia sa rozutekali do škôl, dobrovoľným brigádnikom skončili dovolenky a zostalo nás tu len pár, ktorých spočítate na prstoch jednej ruky. Keď na jeseň rekapitulujeme uplynulú sezónu, pocit únavy vždy prehluší oveľa krajšia a vzácnejšia emócia.

Nová suvenírová eurobankovka s motívom Čiernohronskej železnice
Čiernohronská železnica spúšťa v nedeľu 15. 8. 2021 predaj novej eurobankovky. Motívom prvého vydania 0 € bankovky je najstaršie zachovaná úzkorozchodná parná lokomotíva slovenských lesných železníc - U 34 „Joy“ z roku 1906.