Príchod švajčiarskej posily

Príchod švajčiarskej posily

Nadobudnutie švajčiarskych elektrických vozidiel pre plán revitalizácie Čiernohronia patrí medzi výnimočné úspechy Čiernohronskej železnice a Banskobystrického samosprávneho kraja. Ojedinelý projekt zameraný na rozvoj a udržateľnú budúcnosť regiónu pomoc kvalitnej verejnej dopravy tak začal naberať konkrétnu podobu.

Neobyčajná a logisticky náročná preprava sedemnástich električiek zo švajčiarskeho Waldenburgu vyvrcholila v Hronci 14. mája 2021, keď sa všetky vo svojej novej domovine. Už na prvý pohľad reprezentujú zručnosť tvorcov – ich dizajn je aj po rokoch nadčasový – ale aj opateru a veľké srdce tých, ktorí sa o ne doteraz starali.

Prvých osem hnacích a riadiacich vozidiel (4 BDe + 4 Bt) vyrobila v rokoch 1985 – 1986 firma Schindler Waggon Pratteln. Ostatných deväť (3 Bde + 6 BT) dodala v rokoch 1992 – 1993 firma Schweizerische Industrie-Gesellschaft Neuhausen (SIG).

Električky pôvodne jazdili na 13 km dlhej trati Liestal – Waldenburg a stali sa obľúbenými. 5. apríla 2021 sa s nimi lúčili nielen zamestnanci železnice, ale aj miestni obyvatelia. Rozlúčka bola nevyhnutná. Kapacitne už nepostačovali narastajúcemu záujmu cestujúcich a kantón Basel-Landschaft prijal rozhodnutie, že trať do Waldenburgu sa prebuduje na rozchod 1000 mm. V budúcnosti sa prepojí s mestskou električkovou sieťou v Bazileji, čím vznikne dokonalá prímestská železničná doprava.

„Je jasné, že Švajčiarov v ich snahe vytvárať podmienky pre kvalitný život nedobehneme. Ale musíme uznať aj to, že práve vďaka švajčiarskej veľkorysosti a citlivému prístupu k svojej technike dnes máme výrazne zľahčenú možnosť začať aj u nás tvoriť inšpirujúci príbeh zápasu o udržateľnú budúcnosť nášho vidieckeho regiónu,“ pripomína riaditeľ ČHŽ Aleš Bílek.

Vozidlá na Slovensko cestovali z Bubendorfu, kde sa 7. a 8. apríla nakladali z waldenburskej trate na návesy ťahačov, aby sa zviezli do prístavu v Bazileji. Neskôr 29. a 30. apríla boli naložené na dve riečne lode. Na nich sa po rieke Rýn a cez Mohansko-dunajský prieplav dostali na Dunaj, ktorým priplávali do prístavu v Bratislave. Tam sa 11. a 12. mája preložili na 17 železničných vozňov, aby na ďalší deň pokračovali – po krátkom oficiálnom privítaní v stanici Bratislava Nové Mesto – uceleným vlakom dopravu CER do Hronca.  

Publikované: 29.04.2021 13:33