Malá železnička s veľkým významom

Príbeh Čiernohronskej železnice fascinuje ľudí po celom svete. Nenápadná, ukrytá v tesnom objatí hôr, si vytrvalo razí cestu naprieč storočiami. Má za sebou okamihy veľkej slávy, pamätá si bolestivé prehry, vždy bola symbolom ťažkej a poctivej práce, železnej vytrvalosti a pokory.
Možno aj preto je človeku tak blízka. Pripomína ľudský život so všetkými zákrutami. A dnes stojí pred tou najväčšou...
Keď sa nezisková organizácia Čiernohronská železnica v auguste minulého roka zapojila do výberového konania švajčiarskej spoločnosti Walderburgerbahn, len mála hŕstka zanietencov sa odvážila snívať veľké sny. O 17 električkových vozňov pre atypický úzkokoľajný rozchod, ktoré tamojšia železnica vyraďuje, totiž prejavili záujem viacerí silní uchádzači z Nemecka, Rakúska aj Rumunska. Kúzlo balockej lesnej železnice však zafungovalo a z nesmelého kandidáta sa stal víťaz.
Čo to pre Čiernohronskú železničku znamená? Čo to znamená pre miestnych obyvateľov a v neposlednom rade, čo to znamená pre cestovný ruch? Všetky tieto opodstatnené otázky víria v hlavách tých, ktorým osud lesnej železnice nie je ľahostajný. Nastal čas zodpovedne prijať pochodeň a posunúť sa ďalej... Prepojiť minulosť s prítomnosťou a zabezpečiť železničke istú budúcnosť.
Elektrifikácia železničného úseku trate Podbrezová – Valaská – Hronec – Čierny Balog by mala pomôcť predovšetkým ľuďom. Uľahčiť im cestovanie do zamestnania bez zbytočných prestupov. Napojiť regionálnu dopravu na veľkú železnicu a zjednodušiť dochádzanie do iných miest.
Tento spôsob je nielen ekologický, ale aj finančne veľmi výhodný (v porovnaní s prevádzkovaním dieslového vláčika sú náklady až šesťnásobne nižšie). Navyše sa predpokladá vznik takmer 20-tich nových pracovných miest.
Parná mašinka navždy ostane symbolom Čierneho Balogu. Oblak dymu sa z Vydrovskej doliny nikdy nevytratí. Tento úsek trate ostane zachovaný bez zmien a v letných mesiacoch bude prevádzkovaný ako turistická atrakcia. Elektrifikácia parnú lokomotívu z Čiernohronskej doliny nevyháňa. Skôr naopak. Celoročná prevádzka nám umožní do historických vláčikov viac investovať a zachovať ich krásu aj pre nasledujúce generácie.
Ľuďom z Čierneho Balogu nikdy nechýbala odvaha. Neraz stáli pri prevratných myšlienkach. Stačí spomenúť Jozefa Dekréta Matejovie, ktorý spôsobil revolúciu v lesníctve a namiesto sekier zaviedol používanie píly. Nebojme sa nasledovať jeho odkaz a prijať zmeny, ktoré si doba vyžaduje.
Neudeje sa tak zo dňa na deň. Realizácia projektu bude trvať približne päť rokov a bude si vyžadovať nielen veľké finančné prostriedky, ale aj nebojácnosť a vytrvalosť. Rovnakú, akú pred 38 rokmi preukázali prví dobrovoľníci, keď železničke vdýchli druhý život. Spravme tak znova, pochodeň je v našich rukách...
Viac informácií o projekte nájdete na týchto odkazoch:
Publikované: 16.04.2020 16:00