Električky pre Čiernohronskú železnicu uvítali v Bratislave

Električky pre Čiernohronskú železnicu uvítali v Bratislave

Električky zo Švajčiarska, ktoré Čiernohronská železnica získala v medzinárodnej súťaži, smerujú na Horehronie. Počas dnešného dňa ich slávnostne uvítali v Bratislave. Električkové vozne by sa mali stať súčasťou Integrovaného dopravného systému BBSK a v budúcnosti by mali rozvíjať ekologickú dopravu v regiónoch.

„Pevne verím, že projekt dotiahneme do úspešného konca. V súvislosti s prehlbujúcou sa klimatickou krízou vnímame, pred akými výzvami stojí svet, a že je potrebné robiť všetko preto, aby bola verejnosti ponúknutá komfortná doprava s cieľom chrániť životné prostredie,“ hovorí riaditeľ Aleš Bílek.

Hlavnou podmienkou získania vozidiel a infraštruktúry zo Švajčiarska bolo jej zmysluplné využívanie na novom mieste. Čiernohronská železnica sa pripravuje na zdokonalenie a rekonštrukciu tratí tak, aby ju bolo možné využívať ako ekologický a kvalitný verejný dopravný prostriedok. V pláne je elektrifikácia 17-kilometrového úseku z Čierneho Balogu do Podbrezovej. Prevádzka historických parných vlakov ostane zachovaná.

„Podobné projekty sú pre mňa symbolom, že Slovensko žije. Že ľudia chcú žiť v regiónoch a pokiaľ majú svoj sen a vôkol seba dobrých a šikovných ľudí, napokon svoju víziu aj zrealizujú. Čiernohronská železnica je príkladom toho, že sa to dá, a nie nedá. Vnímam to ako pozitívnu správu a signál pre celé Slovensko,“ povedal počas slávnostného uvítania Ing. Jaroslav Kmeť, štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR.

Získané vozidlá sú koncipované predovšetkým pre regionálnu osobnú dopravu s účelným usporiadaním pre rýchlu vzájomnú kombináciu vozidiel. Všetky vozidlá sú vybavené obojstranne poloautomatickými spriahlami pre ľahké a rýchle navyšovanie prepravnej kapacity podľa prevádzkových potrieb. Ide o 7 ks elektrických hnacích vozňov s kapacitou 33 miest a 10 ks riadiacich vozňov s kapacitou 49 miest na sedenie. Suma, ktorú Čiernohronská železnica za vozidlá zaplatila, je  80 000 švajčiarskych frankov bez DPH.

Peniaze na projekt sa ČHŽ pokúsi získať zdrojov Európskej únie (EÚ).  Európska komisia a Parlament EÚ sa rozhodli vyhlásiť rok 2021 za Európsky rok železníc a stále masívnejšie podporujú programy zamerané na udržanie ekológie a rozvoj železničnej infraštruktúry.

„Ak sa na trati ČHŽ zavedie celoročná doprava vo verejnom záujme, zabezpečí to železnici kontinuálny prísun peňazí na prevádzku a údržbu. Okrem kvalitnej dopravy tak región získa i niekoľko desiatok trvalých pracovných miest. Takto bude Čiernohronská železnica slúžiť a prinášať nové príležitosti  nielen návštevníkom, aj ľuďom žijúcim priamo v regióne, ako to vidieť v okolí podobných turistických železníc v zahraničí,“ dodáva Aleš Bílek.

Čiernohronská železnica patrí medzi najnavštevovanejšie turistické atrakcie v regióne.
Ročne ju navštívi až 70 000 turistov. Jej silný príbeh fascinuje ľudí po celom svete. Roky funguje ako nezisková organizácia a najmä vďaka pomoci mnohých dobrovoľných brigádnikov, ktorí sa sem každé leto vracajú. Jej existencia je závislá od cestovného ruchu a práce dobrovoľníkov, nie je systematicky dotovaná štátom.
Z finančných prostriedkov, ktoré získa z predaja vstupeniek, sú financované všetky nevyhnutné opravy a zabezpečený jej ďalší chod.

Veľmi peknú fotoreportáž z prekladania električiek nájdete aj na tomto linku.

 


 

Publikované: 14.05.2021 15:41